برابر ماده 2 از اساسنامه سازمان مصوب 1948 از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی سلامت عبارت است از آسایش کامل جسمی، روحی و روانی، اجتماعی و معنوی و نه فقط نبودن بیماری و ناتوانی که در تعریف کاملتر و نوین فرد سالم به کسی میگویند که از نظر چهار بعد جسمی، روحی و روانی، اجتماعی و معنوی در سلامتی کامل به سر میبرد.
از طرفی همه میدانیم محور توسعه پایدار انسان سالم است و جوامع امروزی خواستار ایجاد بستر مناسب برای تولید و شتاب لازم در رسیدن به توسعه همه جانبهاند و برای رسیدن به توسعه همه جانبه و جامعه سالم با افرادی پویا و توانمند باید از مشارکت جدی و سازمان یافته مردم و همکاری بخشهای مختلف توسعه و رفاه اجتماعی کمک بگیریم و درحقیقت امور اجتماعی برای همه مردم و همه کشور میباشد و مشارکت مردم در سلامتی همگانی اولویت اساسی امور اجتماعی میباشد.
واقعیت این است که مولفههای زیادی بر روی سلامت انسان موثر و تاثیر گذار هستند که مولفه اجتماعی بیشترین نقش را در این سلامتی ایفا میکنند. افراد، خانوادهها، جوامع و ملتها در صورت عدم سلامتی امیدی به دست یافتن به اهداف اجتماعی و اقتصادی ندارند.
بیش از 75 درصد تعیین کنندههای موثربر سلامت انسانها در شرایط محیط اجتماعی و اقتصادی آنها شکل میگیرد و کمتر از 25 درصد از سهم سلامتی مردم از طریق تامین خدمات بهداشتی و درمانی قابل جبران است که این مورد در سند جهانی اهداف توسعه پایدار که ایران نیز آن را امضا کرده به این مسئله اشاره شده است تعیین کنندههای اجتماعی موثر بر سلامت رویکرد یکپارچهای برای رویارویی با معضلات سلامتی، ارتقای سطح بهداشت عمومی و حرکت به سوی جامعه سالمتر است و در این رویکرد مشکلات بهداشتی، بیماریهای جسمی و روانی از منظر اجتماعی نگریسته میشود بنابراین میتوان با شناخت این تعیین کنندهها از آنها در برنامهریزی و سیاستگذاریهای اجتماعی و سلامت استفاده کرد.
چشم انداز مدیریت سازمانهای مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه این است که تا سال 1404 دانشگاه علوم پزشکی کردستان بتواند با شناسایی تمام عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در سطح استان و درگیر نمودن تمام سازمانها و ارگانهای دولتی و غیردولتی، مردم و آحاد جامعه، زمینه را برای مدیریت این عوامل مهیا ساخته و با رویکرد مشارکت بین بخشی از بروز تمام بیماریها و حالات ناسلامتی که نتیجه تاثیر عوامل اجتماعی هستند جلوگیری نماید.
برای محقق شدن این چشم انداز لازم است رویکرد اجتماع محور در تمام ارکان دانشگاه ساری و جاری گردد. به گونهای که علاوه بر معاونتهایی مانند بهداشت و درمان که مستقیما با بیمار و عوامل ایجاد یا کنترل بیماری سروکار دارند معاونت پژوهشی دانشگاه نیز با گسیل دادن توانمندیهای موجود محققان، اعضای هیات علمی و دانشجویان و با انجام تحقیقات اجتماع محور نسبت به تولید علم بومی و مختص به اجتماع استان اقدام نماید و ابزار کارآمد مبتنی بر شواهد را در اختیار معاونتهای اجرایی دانشگاه بگذارد و یا معاونت آموزشی با تربیت فارغ التحصیلان دارای تفکر و رویکرد اجتماع محور زمینه را برای مداخلات اجتماعی آنان بعد از فراغت از تحصیل فراهم سازد.